x
Acest site utilizeaza cookie-uri. Continuand navigarea pe site, sunteti de acord cu stocarea acestor informatii. OK

Arhitectura sacră - Catedrale gotice - Alchimia în catedrală

Alchimia Evului Mediu era considerată știința transmutărilor; acestea puteau să se opereze atât la nivel fizic, cât și psihic sau spiritual, fenomene ilustrate prin vechea analogie a transmutării plumbului în aur.

 

Vocația Alchimiei, ca și cea a Arhitecturii sacre – ambele numite în Evul Mediu „Arte Regale” – era, înainte de toate, de a permite ființei să se transfigureze și să se „elibereze” de constrângerile materiei, adică de a opera o adevărată mutație interioară.

 

Lucrarea de transformare materială și spirituală se realizează în trei etape: prima este numită Nigredo („opera în Negru”): ea constă din dezvoltarea unei materii prime (fie ea un metal, o formă de gândire, o senzație sau un defect), pentru a o descompune în stările sale elementare grosiere, impure. În sens spiritual, „opera în Negru” este relaționată cu coborârea în Infern, cu etapa în care omul caută cauza durerii, a problemei sale existențiale.

 

Albedo („opera în Alb”), a doua fază, permite ieșirea din această stare infernală, prin intermediul unui impuls vertical; acum se va desfășura o adevărată muncă de purificare, de eliminare a componentelor nefolositoare. Finalizarea etapei albedo deschide trecerea la a treia parte a operei, care va permite Spiritului să se manifeste într-o nouă formă, expresie a perfecțiunii, adică Rubedo („opera în Roșu”).

 

În tradiția medievală, fazele alchimice sunt legate în catedrală de Cupa Graalului, vas magic care permitea obținerea elixirului vieții veșnice – elixir alchimic prin excelență.

 

Graalul este purtat de trei Mese: una rotundă, una pătrată și una dreptunghiulară. Fiecare din Mese se află în legătură cu o fază a Operei. Găsim în naos Masa Rotundă, reprezentată prin labirint – ca cel din Chartres, bunăoară – la San Vitale din Ravenna sau Saint Sabin de Plaisance. Masa Pătrată se găsește la încrucișarea transeptului, iar Masa Dreptunghiulară este altarul sau Masa sacrificiului. Astfel, prin traseul configurat de cele trei mese, catedrala ne propune o cale de transmutare în trei pași.

 

Prima etapă (Masa Rotundă) îl îndemna pe om să se transforme în Tezeu și – precum eroul parcurgând labirintul – să coboare cât mai profund în propria sa natură obscură, pentru a-și înfrunta acolo Minotaurul, instinctul său încă animalic, și pentru a-l stăpâni. Este prima etapă a transmutării, Opera în Negru. A doua este reprezentată de Masa Pătrată, cheie ce permite transformarea în inteligență a instinctului de-acum stăpânit și oferă accesul la legile Naturii. Este Opera în Alb, purificarea.

 

Cea de-a treia, etapa finală (Masa Dreptunghiulară), este reprezentată de altar, loc al sacrificiului, al dăruirii de sine în folosul umanității, Opera în Roșu.

 

Pe fațadele catedralei Notre-Dame din Paris se pot vedea medalioane în basorelief în care sunt imprimate reprezentări ale etapelor procesului alchimic. Imaginile pot trezi intuiții, pot impulsiona căutarea și studiul, pot determina un început al drumului către tainele alchimiei.

 

Imaginea: „Koeln-Hohe Domkirche St Peter und Maria-Zentrum des Chorobergadens mit Koenigsfenstern", Germania,  sub licența CC BY-SA 3.0 via Commons. Drepturi de autor: Mylius.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Koeln-Hohe_Domkirche_St_Peter_und_Maria-Zentrum_des_Chorobergadens_mit_Koenigsfenstern.jpg#/media/File:Koeln-Hohe_Domkirche_St_Peter_und_Maria-Zentrum_des_Chorobergadens_mit_Koenigsfenstern.jpg